W samochodzie jest wiele części, których nie widać, a są niezwykle ważne do prawidłowego funkcjonowania auta. Te elementy pracują w ukryciu. Jest taki element, o który należy dbać szczególnie, gdyż jego awaria zazwyczaj jest bardzo kosztowna. Jest to pasek rozrządu. Zazwyczaj osłonięty obudową, steruje całą pracą silnika.
Działanie paska rozrządu
Głównym zadaniem paska rozrządu jest precyzyjne otwieranie i domykanie zaworów ssących i wydechowych w stosunku do położenia tłoków. Są one odpowiedzialne za pobieranie powietrza i wydalanie spalonej mieszanki. Wszystkie procesy zachodzące w silniku działają prawidłowo, jeśli prasek jest sprawny. Silnik wtedy pracuje równo i ma pełną moc.
Jest to pasek zębaty, a liczba zębów jest dokładnie obliczona dla zachowania prawidłowej pracy silnika. Pasek musi być odpowiednio napięty i wtedy nie przeskoczy ani o jeden ząb. Dlatego paski rozrządu korzystają z dodatkowych napinaczy. Napięcie paska jest szczególnie ważne w silnikach wysokoprężnych. Tam działają duże przeciążenia z racji wysokich ciśnień.
Jak często wymieniać pasek rozrządu?
Producenci samochodów dokładnie określają częstotliwość wymiany paska rozrządu. Można to robić co określoną ilość kilometrów lub liczbę lat, jeśli określony przebieg nie został osiągnięty. Czasami producenci zalecają przegląd paska co określoną liczbę lat. Niekiedy mechanicy zalecają skrócenie czasu podawanego przez producenta nawet o połowę. Celem jest wyeliminowanie pęknięcia paska zwłaszcza gdy auto jest eksploatowane głównie w warunkach miejskich.
Okazuje się, że ciężko jest zdiagnozować objawy zużytego paska zębatego. Szczególnie dla zwykłych, codziennych kierowców. Należy zwrócić szczególną uwagę jeśli pojawiają się takie objawy jak nierówna praca silnika, hałas dobiegający spod obudowy paska rozrządu, szarpanie silnikiem. Warto przyjrzeć się paskowi od czasu do czasu. Nasz niepokój powinna wzbudzić wytarta powierzchnia rolek i napinacza, krótkie, popękane zęby, rozwarstwiająca się struktura oraz niewłaściwie naciągnięty pasek.